mandag den 10. juni 2013

Kommentar til dokumentarfilmen 'Jeg hader ADHD'!


Jeg har skrevet nedenstående kommentar til dokumentarfilmen 'Jeg hader ADHD - Børn i en diagnosetid' på Det Danske Filminstituts hjemmeside.

"Det er efter, at filmen 'Jeg hader ADHD' blev vist på en lang række biblioteker landet over og efterfølgende i en forkortet version på TV2 kommet frem, at flere af børnene slet ikke har ADHD. Så det er trist, at man har valgt en så misvisende titel til filmen.

Her er linket til artiklen 'Jeg hader ADHD': Sådan har børnene det i dag.

Ud fra en indgående viden og erfaring på ADHD-området, såvel personligt som professionelt, må jeg desværre medgive, at jeg ikke er imponeret over filmen.

Som et redskab til viden og forståelse af børn med ADHD har den fejlet stort. Med dens uprofessionelle og unuancerede tilgang til diagnosticering og behandling af børn med ADHD gør den ADHD-sagen en bjørnetjeneste, hvor det igen er børnene og deres familier, der kommer til at stå for skud.

Jeg kan kun håbe, at såfremt man ønsker at bruge filmen til undervisning, debat eller lignende, kombinerer den med evidensbaseret viden og en professionel tilgang til ADHD, så forståelsen for børn med ADHD bliver mere nuanceret."


ADHD-hilsen
ADHD Coach Charlotte
www.ADHDkompagniet.dk