onsdag den 8. august 2012

Deborah Phelps’ ADHD-tips til forældre!

Hjælp dit barn med ADHD lykkes i og uden for klasseværelset 
Af Deborah Phelps

Efter en sommer med svømning, sove længe og cykle kan det at vende tilbage til skolen være både en spændende og stressende tid for både forældre og børn. Børnene skal vende sig nye lærere, nye venner og nye miljøer. De ændringer, kombineret med genindføring af de daglige rutiner der ledsager skoleåret, kan være skræmmende for enhver familie, men for forældre til børn med Attention Deficit Hyperactity Disorder (ADHD) kan det være særligt udfordrende. Med lidt ekstra forberedelse og kommunikation, kan forældrene hjælpe deres børn med ADHD til at trives både i og uden for klasseværelset.

Som mor til den olympiske svømmer Michael Phelps, der blev diagnosticeret med ADHD i en alder af 9, lærer og rektor i mere end 30 år, er jeg bekendt med de bekymringer et nyt skoleår kan bringe forældre til børn med ADHD. Med passende forberedelse, kan tilbagevenden til skolen være en spændende og positiv oplevelse for børn med ADHD. Det er vigtigt at opbygge et support team og indlede en dialog med sit barn og hans / hendes lærere, så der kan blive skabt en platform for succes - før barnet skal starte i skolen. I løbet af skoleåret, anbefaler jeg man ofte taler med barnets lærere samt tilskynder til social interaktion og samarbejde med sundhedspersonalet for at fremme sit barns fortsatte succes.

Michael og Deborah Phelps

Her er nogle tips til at hjælpe dig ved starten af - og under det nye skoleår:

Skab et miljø for læring
Lærere spiller en væsentlig rolle i udviklingen og ydeevnen af deres elever. Ræk ud til lærere, før det nye skoleår for at diskutere, hvordan man kan arbejde sammen om at skabe et optimalt miljø i klassen. Derudover kan forældrene give indsigt i områder, hvor deres børn er rigtigt dygtige, eller nævne de færdigheder, som kunne forbedres med ekstra opmærksomhed.

Spørgsmål du eventuelt kan spørge lærerne om:

• Er der et sted i klassen, hvor mit barn kan sidde for at minimere distraktioner?

• Kan vi etablere et system til hyppig kommunikation og feedback på mit barns præstation ud over den almindelige meddelelsesbog og forældremøder?

• Hvordan kan vi få vigtige beskeder og langsigtede opgaver sendt til os direkte?

• Kan mit barn have en notesbog, hvor han / hun kan notere vigtige fakta og oplysninger?

• Anbefaler du en særlig lektiebog til din klasse?

Lærerne har en vidunderlig mulighed for at observere og give feedback på adfærd og udviklingen af dit barn, så det er vigtigt at være i regelmæssig kontakt med dem. Sørg for at etablere regelmæssige møder eller etablere en anden måde til kommunikation af opdateringer og feedback, såsom e-mail eller en notesbog, der kan gå frem og tilbage mellem hjem til skole.

Opfordre til stærke sociale relationer
Som du måske allerede ved, kan være svært at få venner selv uden de udfordringer, der følger med ADHD. Forældre kan normalt se, hvordan deres barns ADHD påvirker deres barns faglige udvikling, men tilstanden kan også påvirke barnets evne til at etablere og vedligeholde stærke sociale relationer.

Venskaber er vigtige for etablering og opbygning af tillid, så du må ikke overse betydningen af at fremme dine børn med ADHD til at socialisere med børn, der har samme interesser.

Der er mange måder at hjælpe børn med ADHD til at pleje nye og gamle venskaber. Vær kreativ - søg muligheder for social interaktion både i og udenfor skolen. Mange børn med ADHD leger bedre med yngre børn, mens nogle har en mere hensigtsmæssig adfærd, når de leger med ældre børn, der kan fungere som rollemodeller.

Vi fandt ud af, at Michael voksede, når han blev udfordret i atletiske omgivelser. Udforsk hvad der tilbydes af frivillige organisationer, lokale klubber eller sportsprogrammer. Hvis forældrene er i stand til at være en del af disse aktiviteter, er det endnu bedre, og det giver dig samtidig mulighed for at observere dit barns adfærd og fremskridt.

Kontakt din læge eller sygeplejerske
Ifølge National Institute of Mental Health, kan adfærdsmæssige ændringer kombineret med medicin hjælpe dit barn med ADHD til at øge hans / hendes opmærksomhed, forbedre fokus og mindske distraktion i og uden for klasseværelset.

Det er vigtigt for forældre at besøge med deres barns læge forud for starten på et nyt skoleår for at diskutere deres behandling og identificere, hvis en justering af dosis er nødvendig.

ADHD stopper ikke i klasseværelset
Ud over medicin, kan forældrene hjælpe deres børn med ADHD ved at etablere struktur i deres eftermiddag og aften rutiner. Hjælp børnene med ADHD med at færdiggøre deres lektier mere effektivt ved at skabe et distraktionsfrit studiemiljø, og planlæg en fast tid for dem for at lave deres lektier hver dag.

Desuden kan forældre sikre, at deres børn har sunde snacks til rådighed, før de begynder deres eftermiddagsrutine og tilskynder dem til at tage pauser fra de opgaver, der kræver ekstra koncentration for at puste nyt liv i dem til deres næste opgave. Engager yngre børn med ADHD ved at bede dem hjælpe med at lave en velsmagende før middags snack, som kan lære dem at følge anvisninger og opbygge nye færdigheder.

Det er vigtigt at huske på, at behovet for at kunne håndtere sine ADHD-symptomer ikke stopper, når skoledagen er slut. Adfærdsmæssige ændringer kombineret med medicin kan hjælpe med at administrere dit barns ADHD-symptomer hele dagen.

Jeg håber, at disse ”tilbage-til-skolen” tips kan hjælpe dig og din familie med at lette overgangen mellem sommerferie til skoleåret.


ADHD-hilsen
ADHD Coach Charlotte
www.ADHDkompagniet.dk


Kilde: Oversat til dansk fra ADHD Moms "Back to School: Help Your Child with ADHD Succeed In and Out of the Classroom".